«Соціальна психологія дитячої субкультури»
(до Всеукраїнського дня психолога)
Субкультура – соціальне угрупування, яке об'єднане тим, що кожен з його представників себе до нього зараховує (тобто ідентифікує). Члени такого угрупування можуть формувати групи безпосереднього спілкування (компанії, клуби, тусовки), але їхній зв'язок одне з одним може відбуватися і віртуально, завдяки захопленню одним героєм. Наприклад, субкультура «толкієністів», які грають в рольові ігри за мотивами фентезі-повістей Толкієна найчастіше мають власні клуби, а «поттеромани» (фанати Гаррі Поттера), як одна з наймолодших субкультур, ще тільки формується, то її прихильники згуртовані тільки віртуально завдяки книжкам Джоан Роулінг.
Представники різноманітних субкультур намагаються показати свою індивідуальність, сказати сірій масі: «Я – особистість», кинути виклик світу з його нескінченними буднями та вистроюванням усіх в один рядок. Все більше підлітків кожного дня у всіх країнах світу приймають ту чи іншу субкультуру. Тому необхідно знати про це культурне явище, розуміти його та бути готовим зустрітися з представниками у реальному житті.
Кожен представник чи носій субкультури приймає норми, цінності, картину світу, стиль життя та інше – за зразок свого існування. Але паралельно з цим існують і зовнішні атрибути, які свідчать про приналежність до певного угрупування, як наприклад: жаргон (сленг), зачіска, одяг, зовнішній вигляд та ін. Наприклад, для хіпі характерне довге волосся, а для панків – вистрижена голова зі смужкою волосся посередині, яка називається «ірокез». Чи от інша ілюстрація – скінхеди своїм взуттям вважають тільки черевики фірми «Dr. Martins», а байкери не визнають черевиків і воліють навіть влітку ходити в шкіряних чоботях, і бажано з кованою підошвою.
Загалом можна виділити 5 головних характеристик молодіжних субкультур:
1. Специфічний стиль життя і поведінки;
2. Наявність власних норм, цінностей, картини світу, які відповідають вимогам певних соціальних категорій молоді;
3. Протиставлення себе решті суспільства;
4. Зовнішня атрибутика, яка має символічне значення;
5. Ініціативний центр, який генерує тексти.
Сучасна наука виводить навіть певну класифікацію. В короткому викладі їхня типологія виглядає так:
- романтико-ескапітські субкультури (хіпі, толкієністи, байкери;
- гедоністично-розважальні (мажори, рейвери, репери;
- кримінальні (гопники, скінхеди;
- анархо-нігілістичні (панки та інші);
Неформальний спосіб життя притаманний людям підліткового віку. А належність до тієї чи іншої субкультури – це своєрідний спосіб продемонструвати дорослим свої власні погляди на життя. Тим більше, що підліткам взагалі характерне протиставлення себе дорослим. І тому тинейджери об’єднуються з іншими однодумцями та демонструють те, що у них є власні життєві позиції. Зазвичай бажання належати до певної субкультури з віком зникає. До цього потрібно ставитися лише як до одного з етапів життя. А батькам таких підлітків не реагувати бурхливо на таке волевиявлення їхніх дітей. Між іншим, практично всі підлітки проходять через певні групи, хай то якісь гуртки, секції чи ті ж неформальних рухи. У психології навіть вважається, що це сприятиме їхньому подальшому нормальному розвитку.
Багато людей упереджено ставляться до представників молодіжних субкультур, зовсім не знаючи, що більшість з них не мають ні найменшого відношення до криміналу, сатанізму. А навпаки – це звичайні у спілкуванні підлітки, більшість з яких початківці-музиканти, письменники, художники та досить обдаровані люди. Вони виступають проти деяких чинних правил і для цього збираються в групи, створюючи тим самим свою маленьку систему (зі своїм одягом та законами).
Кожен має право бути індивідуальним. І молодіжні організації існували завжди, лише самовиражалися по-різному.
Інформаційний список літератури
1. Абраменкова В. В. Социальная психология детства: развитие отношений ребенка в детской субкультуре / В. В. Абраменкова. – Москва : – Воронеж : МПСИ, НПО МОДЭК, 2000. – 416 с.
2. Духова Л. И. Субкультура учителя как социально-педагогическое явление / Л. И. Духова ; науч. ред. Л. С. Подымова. – Курск : Курский государственный университет, 2006. – 301 с.
***
3. Абраменкова В. В. Подростковая субкультура как пространство самореализации / В. В. Абраменкова // Мир психологии. – 2008. – № 1. – С. 175–188.
4. Александрова Е. Образовательное пространство: на перекрёстке субкультур / Е. Александрова // Народное образование. – 2009. – № 8. – С. 234–238.
5. Баева И. Психология молодёжной субкультуры: риск и перспективы роста / И. Баева // Социальная педагогика. – 2010. – № 2. – С. 117–125.
6. Бедненко Г. К вопросу о психологии и социальной функции молодежных субкультур / Г. Бедненко // Журнал практического психолога. – 2013. – № 2. – С. 102–114. – Библиогр. в конце ст.
7. Бессонова Т. И. Психологические основания криминальной субкультуры в подростково-юношеском возрасте / Т. И. Бессонова // Практична психологія та соціальна робота. – 2012. – № 3. – С. 31–34.
8. Борисова Л. М. Молодіжні субкультури / Л. М. Борисова, О. В. Ущапівська // Психологічна газета. – 2010. – № 10. – С. 26–32.
9. Бошкевич М. Вплив молодіжних субкультур на соціалізацію підлітка / Мар'яна Бошкевич // Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – 2010. – Вип. 22. – С. 102–106. – Бібліогр. в кінці ст.
10. Брояко Н. Бандурне виконавство у сучасних субкультурах України / Надія Брояко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. – 2017. – № 1. – С. 43–47. – Бібліогр. наприкінці ст. – Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8214/1/Broiako.pdf.
11. Бурцева І. Чуваки та ньюз-мейкери на Україні: запозичена нація чи рулез? / І. Бурцева // Країна знань. – 2010. – № 5. – С. 46–47.
12. Буяк Б. Молодіжна субкультура: суть поняття та витоки практичного становлення / Б. Буяк // Проблеми та перспективи наук в умовах глобалізації : матеріали ІІІ Всеукраїнської наукової конференції, 15 листопада 2007 р. – Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2007. – С. 3–10. – Бібліогр. в кінці ст.
13. Верещак І. Ми не хочемо бути такими, як усі, багнеться бути яскравими індивідуальностями : [«неформали»] / Іванна Верещак // Молодь України. – 2012. – № 76/77. – С. 6.
14. Глосарій «Молодіжні субкультури» // Класному керівнику. Усе для роботи. – 2018. – № 8. – С. 17–19.
15. Голуб О. Чого чекати від сучасних підлітків? : популярні молодіжні субкультури / Ольга Голуб // Соціальний педагог. – 2018. – № 2. – С. 20–22. – Бібліогр. в кінці ст.
16. Горбунова Н. В. На зустріч із дитинством : український фольклор як один із компонентів дитячої субкультури / Н. В. Горбунова // Гуманітарні науки. – 2005. – № 2. – С. 168–174.
17. Готи: страшне, сумне і невеселе // Безпека життєдіяльності. – 2013. – № 6. – С. 33–34.
18. Гриценко В. В. Молодое поколение вынужденных переселенцев: восприятие агрессивного воздействия наркогенной субкультуры / В. В. Гриценко // Психологический журнал. – 2003. – № 4. – С. 19–29.
19. Гуз Ю. Графіті / Юлія Гуз // Дніпро. – 2015. – № 4/6. – С. 142–149.
20. Деркач Н. Субкультури як спосіб міжособистісної та міжкультурної комунікації / Наталія Деркач // Проблеми та перспективи наук в умовах глобалізації. – 2010. – Ч. 1 : Педагогіка, психологія, суспільствознавство, мовознавство. – С. 54–56.
21. Зелінська М. Ставлення старших підлітків до молодіжних субкультур / М. Зелінська // Магістр. – 2016. – Вип. 24. – С. 101–103. – Бібліогр. в кінці ст.
22. Иванова Н. В. Особенности и значение детской субкультуры / Н. В. Иванова // Педагогика. – 2005. – № 7. – С. 31–36.
23. Кімакович І. «Життєвий світ» і «фольклор» («дотеоретичний досвід», «народне знання»): до питання про феноменологічний метод вивчення сучасної фольклорної свідомості різних субкультур / Ірина Кімакович // Народна творчість та етнологія. – 2015. – № 5. – С. 38–47. – Бібліогр. в кінці ст.
24. Корженко А. Л. Молодежная субкультура как альтернативная форма социализации личности в юношеском воздасте / А. Л. Корженко // Вопросы психологии. – 2010. – № 2. – С. 80–89.
25. Кузик О. До проблеми вивчення гендерної субкультури підлітків / О. Кузик // Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – 2008. – Вип. 16. – С. 169–172.
26. Кумсков С. В. Влияние спортивных и околоспортивных субкультур на молодежные сообщества / С. В. Кумсков // Теория и практика физической культуры. – 2010. – № 3. – С. 12–14.
27. Кухар В. Молодіжні неформальні рухи в Україні (кінець ХХ – початок ХХІ століття) / Вікторія Кухар // Українознавство. – 2011. – № 2. – С. 276–280. – Бібліогр. в кінці ст.
28. Кухар В. Неформальні субкультури в інформаційному просторі світової мережі Інтернет / Вікторія Кухар // Українознавство. – 2013. – № 3/4. – С. 87–92. – Бібліогр. в кінці ст.
29. Кухар В. Субкультура готів в Україні та її основні світоглядні цінності / Вікторія Кухар // Українознавство. – 2012. – № 2. – С. 123–127. – Бібліогр. в кінці ст.
30. Кухар В. Субкультура панків : становлення і розвиток у світовому та українознавчому вимірах / Вікторія Кухар // Українознавство. – 2012. – № 3. – С. 108–112. – Бібліогр. в кінці ст.
31. Кухар В. Теоретико-методологічні аспекти вивчення поняття «субкультура» і його складової «молодіжна субкультура» в українознавчому вимірі / Вікторія Кухар // Українознавство. – 2012. – № 1. – С. 132–136. – Бібліогр. в кінці ст.
32. Кухар В. Явище субкультури хіпі в світі і на українських теренах / Вікторія Кухар // Українознавство. – 2012. – № 4. – С. 135–141. – Бібліогр. в кінці ст.
33. Лисенко Ю. О. «Молодіжна субкультура» як соціально-педагогічне поняття / Ю. О. Лисенко // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2009. – № 2. – С. 12–18.
34. Литвин А. Методолого-соціологічний аналіз понять про субкультуру молоді та стиль життя / Анатолій Литвин // Вітакультурний млин. – 2011. – Модуль 13. – С. 44–49. – Бібліогр. в кінці ст.
35. Локшин В. Педагогічні аспекти моди як форма субкультури / В. Локшин // Рідна школа. – 2002. – № 4. – С. 38–39.
36. Михайленко О. В. Молодіжні субкультури / О. В. Михайленко, Р. О. Севрук // Фізика в школах України. – 2013. – № 6. – С. 20-9–20-16. – Бібліогр. в кінці ст. – Вкладка : Актуальні діалоги, № 5.
37. Молодіжна субкультура – складова розвитку підлітка: що таке «субкультура»? Види та характерні особливості молодіжних субкультур // Позакласний час. – 2009. – № 19/20. – С. 123–132.
38. Ніколіца Ю. Субкультури в Інтернеті / Ю. Ніколіца // Соціальний педагог. – 2014. – № 1. – С. 44–56.
39. Окаринський В. «Балагульщина» (балагульство) 1830–1850-х рр. як контркультурний рух і попередник молодіжних субкультур новітнього часу / В. Окаринський // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Історія. – 2009. – Вип. 1. – С. 148–154.
40. Окаринський В. Яндрус, антек, махабунда та інші. Українська і локальні рецепції субкультури «батярів» на тлі конструювання модерного міту батярів і старої маргінальности (друга половина ХІХ ст. – 1939 р.) / Володимир Окаринський // Україна–Європа–Світ. – 2016. – Вип. 18 : Присвячено 150-річчю від дня народження М. Грушевського. – С. 215–237. – Бібліогр. в кінці ст. – Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/7263/1/Okarynskyi.pdf.
41. Охріменко О. Субкультури крізь призму соціальних мереж / Олена Охріменко // Соціальний педагог. – 2014. – № 2. – С. 37–38.
42. Понкин И. Просто «безобидные» готы : [молодіжна субкультура] / И. Понкин // Социальная педагогика. – 2009. – № 3. – С. 111–120.
43. Попова К. Субкультура емо: гендерний аспект / К. Попова // Гендерні компетенції студентської молоді. – 2008. – С. 83–85.
44. Проявление девиации в подростковой субкультуре // Вопросы психологии. – 2004. – № 3. – С. 3–19.
45. Пустовалов С. Ж. Давні меблі як елемент субкультури знаті / С. Ж. Пустовалов, Л. О. Чухрай // Наукові записки Національного університету «Києво-Могилянська Академія». Теорія та історія культури. – 2008. – Т. 75 : Археологія й давня культура – С. 43–50.
46. Радзієвський В. До загальної теорії субкультур / Віталій Радзієвський // Історія в школі. – 2017. – № 7/8. – С. 44–45. – Бібліогр. наприкінці ст.
47. Радзієвський В. До окремих питань освітньої реформи і субкультур: актуальні рефлексії : [реформи у системі освіти] / Віталій Радзієвський // Історія в школі. – 2016. – № 5/6. – С. 2–9.
48. Радзієвський В. До субкультурної теорії цивілізації / Віталій Радзієвський // Історія в школі. – 2016. – № 2/3. – С. 32–36.
49. Радзієвський В. Молодіжні субкультури України: невідкладні проблеми розвитку / Віталій Радзієвський // Історія в школі. – 2016. – № 4. – С. 27–32.
50. Радзієвський В. Провідні резонансні субкультури як другий майн стрим у культурі і як важливі показники стану суспільства / Віталій Радзієвський // Історія в школі. – 2015. – № 11/12. – С. 40–43.
51. Радзієвський В. Теорія субкультур у системологічному аспекті культурології: виховний аспект / Віталій Радзієвський // Історія в школі. – 2016. – № 7/8. – С. 46–48.
52. Радзієвський В. Теорія субкультур у системологічному аспекті культурології: виховний аспект / Віталій Радзієвський // Історія в школі. – 2016. – № 11/12. – С. 38–40. – Закінч. Поч.: № 7/8.
53. Радзієвський В. Якою має бути «українська» Україна, або провідні субкультури і суспільство : історико-культурологічний нарис / Віталій Радзієвський // Історія в школі. – 2016. – № 1. – С. 32–39. – Бібліогр. наприкінці ст.
54. Розманова Т. Элитарные субкультуры / Т. Розманова // Народное образование. – 2009. – № 4. – С. 271–276.
55. Сидор І. Вплив субкультур на процес соціалізації молоді : на прикладі Великої Британії / І. Сидор // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер. Педагогіка. Соціальна робота. – 2008. – Вип. 15. – С. 143–145.
56. Сіткар В. Гендерні особливості моди як форми підліткової субкультури / Віктор Сіткар // Гендерні проблеми в умовах глобалізації: українські реалії та перспективи. – 2010. – С. 136–138.
57. Сіткар В. Дитяча програма новин як модель демократії, суспільної свідомості та входження в субкультуру / Віктор Сіткар // Дитинство без насилля: суспільство, школа і сім'я на захисті прав дітей. – 2014. – С. 730–732. – Бібліогр. в кінці ст.
58. Сіткар В. Дитячі пустощі в контексті субкультури: гендерний аспект / Віктор Сіткар // Гендерна освіта - ресурс розвитку паритетної демократії. – 2011. – С. 396–403. – Бібліогр. в кінці ст.
59. Сіткар В. І. Аеробіка та фітнес як специфічні форми молодіжної субкультури у формуванні здорового способу життя студентської молоді / В. І. Сіткар // «Інноваційні підходи до фізичного виховання і спорту студентської молоді». – 2009. – С. 178–181. – Бібліогр. в кінці ст.
60. Сіткар В. І. Дитяча та молодіжна субкультури в контексті онтогенетичного аспекту формування духовної особистості / В. І. Сіткар // Проблеми загальної та педагогічної психології. – 2011. – Т. 13, ч. 4. – С. 358–364. – Бібліогр. в кінці ст.
61. Сіткар В. І. Особливості сприймання дорослими дитячої субкультури / В. І. Сіткар // Акмеологія в Україні: теорія і практика. – 2010. – № 1. – С. 98–104.
62. Сіткар В. І. Пустощі як супутник дитинства та форма субкультури: погляд психолога / В. І. Сіткар // Практична психологія та соціальна робота. – 2012. – № 9. – С. 11–14.
63. Сіткар В. І. Пустощі як форма сміхового простору дитячої субкультури : гендерна парадигма / В. І. Сіткар // Гендерна освіта в Україні : світоглядні та праксеологічні аспекти реалізації. – 2011. – С. 65–73. – Бібліогр. в кінці ст.
64. Сіткар В. І. Соціогенез пустощів як форма субкультури дітей : [«важкі» діти] / В. І. Сіткар // Практична психологія та соціальна робота. – 2013. – № 2. – С. 13–17. – Бібліогр. в кінці ст.
65. Скоряк А. Ярмарок на Полтавщині в економічному і субкультурному вимірах / Анна Скоряк // Берегиня. – 2011. – № 2. – С. 33–52. – Бібліогр. в кінці ст.
66. Слющинський Б. Глобалізація та субкультури. Теоретичні засади соціологічного аналізу / Б. Слющинський // Віче. – 2008. – № 24. – С. 15–18.
67. Соколова-Сербская Л. Молодёжные субкультуры / Л. Соколова-Сербская, В. Сороковникова // Социальная педагогика. – 2008. – № 4. – С. 86–89.
68. Стойків А. Сталкерська контркультура на тлі постіндустріального суспільства в Україні / А. Стойків // Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – 2014. – Вип. 34. – С. 72–73. – Бібліогр. наприкінці ст.
69. Суворова И. Ю. Влияние культуры на формированое неформальных молодежных объединений / И. Ю. Суворова // Практична психологія та соціальна робота. – 2011. – № 4. – С. 15–18.
70. Улятовська Є. Дитяча субкультура як фактор соціалізації особистості молодшого школяра / Євгенія Улятовська // Школа першого ступеня: теорія і практика. – 2002. – Вип. 4. – С. 117–128. – Бібліогр. в кінці ст.
71. Щорс В. В. Субкультура – новітня цінність у сучасному суспільстві / В. В. Щорс // Шкільному психологу. Усе для роботи. – 2011. – № 1. – С. 24–28.
Список підготувала М. Л. Папай
квітень 2019 р., 71 джерело.