«ПЕДАГОГІКА СЕРЦЯ» ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО
(100 років від дня народження
українського педагога-гуманіста, публіциста, письменника)
(1918–1970)
«Пам'ятайте, що радість успіху –
це могутня емоційна сила,
від якої залежить бажання
дитини бути хорошою.
Турбуйтеся про те, щоб ця внутрішня
сила дитини ніколи не вичерпувалась.
Якщо її немає, не допоможуть ніякі
педагогічні хитрощі».
/В. Сухомлинський/
Талант і творчий пошук. Саме ці якості характеризують видатного українського педагога, вченого із світовим ім’ям, заслуженого вчителя Української РСР, члена-кореспондента АПН СРСР, Героя Соціалістичної Праці – Василя Олександровича Сухомлинського.
Сухомлинський В. О. створив оригінальну педагогічну систему, що грунтується на принципах гуманізму, визнанні особистості дитини найвищою цінністю, на яку повинні бути орієнтовані процеси виховання і освіти, творча діяльність згуртованого колективу педагогів-однодумців та учнів. Видатний педагог будував процес навчання як радісну працю; велику увагу він приділяв формуванню світогляду учнів; важливу роль у навчанні відводив слову вчителя, художньому стилю викладу, складанню разом з дітьми казок, художніх творів. Сухомлинський розробив комплексну естетичну програму «виховання красою»; розумове ж виховання педагог вважав однією із найважливіших ланок усієї системи виховання.
Сьогодні, коли здійснюється курс на вдосконалення навчальних програм, активізацію пізнавальної діяльності учнів, формування у них навичок самостійної праці, особливо актуально звучать слова видатного педагога про забезпечення єдності навчання і виховання підростаючого покоління.
В. О. Сухомлинський багато уваги приділяв поліпшенню мовної грамотності учнів, вихованню любові до слова. Мовну культуру людини вважав дзеркалом духовної культури. «Слово – не тільки носій інформації, – говорив він, – воно – іскра, від якої розгоряється полум’я інтересу, воно – вікно в незвідане, і тому повинно бути яскравим, образним, барвистим і точним. Слово в руках учителя – найтонший і найголовніший його інструмент». Мова – то бездонна криниця, – переконував педагог, – але треба дбати, щоб вона завжди була чистою і щоб багатство рідної мови було відкрито для дітей з перших кроків їхнього шкільного життя. Його стаття «Джерело невмирущої криниці» – палкий заклик до вчителів плекати рідну мову, високо нести слово як могутнє знаряддя освіти й виховання любові до Батьківщини, рідної землі.
Важливу роль у процесі виховання та навчання дітей В. О. Сухомлинський приділяв книзі. Повчальним є досвід проведення шкільних свят книги, щорічних конкурсів читців, традиція дарувати учням книжки на день народження, на свято, створювати сімейні бібліотеки. «Школа і книга, – любив говорити педагог, – поняття нероздільні». Він закликав створювати у школі справжній культ книги, виховувати в учнів прагнення систематично читати художню й науково-популярну літературу. «Хоч би який предмет ви викладали, – звертався Василь Олександрович до вчителів, – ви повинні пробуджувати потяг до книжок, пройнятих ідеями, що звеличують, облагороджують людину».
Творча спадщина В. О. Сухомлинського вражає своєю багатогранністю. Він написав 48 книг і понад 600 статей, присвячених вихованню і навчанню молоді; автор близько 1500 оповідань і казок для дітей. Загальний тираж його книг становить понад 15 млн. примірників різними мовами народів світу.
У квітні 1970 року він закінчив працю «Проблеми виховання всесторонньо розвинутої особистості» – доповідь для захисту докторської дисертації.
Всі праці Сухомлинського дають переконливе уявлення не тільки про різносторонність педагогічних підходів вченого, але і про цілісність всього його педагогічного мислення.
Бібліографічний огляд літератури
Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський ; за наук. ред. Ольги Сухомлинської. – Харків : Акта, 2012. – 545 с.
|
|
Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський. – Київ : Радянська школа, 1988. – 304 с.
У книзі видатного українського педагога вміщено поради з питань організації, змісту, форм, методів і прийомів навчально-виховної роботи, самовиховання учнів, формування у них гуманістичних ідеалів. Широко висвітлено досвід навчально-виховної діяльності педагогів Павлиської середньої школи. |
|
«Обережно: дитина!» : В. О. Сухомлинський про важких дітей : тематичний збірник / упоряд. Т. В. Філімонова ; за наук. ред. проф. О. В. Сухомлинської. – Луганськ : Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2008. – 264 с.
До збірника включено газетні та журнальні статті й уривки з праць українського педагога-гуманіста Василя Олександровича Сухомлинського з проблем навчання й виховання «важких» дітей, які мають відхилення у своєму розвитку або своєрідний, не схожий на інших шлях розвитку. |
|
Василь Сухомлинський: життєвий шлях та педагогічні погляди / В. В. Кузьменко, Н. В. Слюсаренко, Г. М. Кондратенко, О. В. Рідкоус. – 3-тє вид. – Херсон : Херсонська академія неперервної освіти, 2018. – 150 с.
У книзі викладено інформацію про життєвий шлях та педагогічні погляди видатного вітчизняного педагога другої половини ХХ ст. Василя Сухомлинського. Описано систему навчально-виховної роботи Павлиської середньої школи. |
|
Педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського та актуальні проблеми сьогодення : колективна монографія / В. В. Кузьменко, Г. М. Сагач, Т. В. Слюсаренко [та ін.]. – Херсон : Херсонська академія неперервної освіти, 2015. – 253 с.
На сторінках монографії представлено наукові пошуки професорсько-викладацького складу та докторантів з актуальних проблем виховання, навчання та розвитку особистості, професійної освіти в контексті педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського. |
|
Спогади про Сухомлинського / [упоряд. С. П. Заволока]. – Київ : Радянська школа, 1990. – 223 с.
Віддавши своє серце дітям, Василь Олександрович разом із колективом Павлиської школи впровадив у педагогічну практику гуманістичні засади, в основі яких любов, повага, доброта, чуйність і довіра, глибоке і всебічне вивчення особистості школяра. |
|
Борисовский А. М. В. А. Сухомлинский : книга для учащихся / А. М. Борисовский. – Москва : Просвещение, 1985. – 128 с.
Вчитель покликаний навчати та виховувати. Саме таким педагогом був Василь Сухомлинський – людина благородних помислів та глибокої духовності. Автор книги розповідає про життєвий і творчий шлях В. Сухомлинського у педагогічній науці, висвітлює основні педагогічні ідеї його наукових праць.
|
|
Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. № 5. Спецвипуск. Василь Сухомлинський і сучасність: Батьківська педагогіка / редкол.: М. Вашуленко, А. Вихрущ, Л. Вознюк [та ін.]. – Тернопіль : ТДПУ ім. В. Гнатюка, 2002. – 354 с.
Наприкінці свого життя В. О. Сухомлинский розпочав роботу над важливою книгою – енциклопедією сімейного виховання «Батьківська педагогіка». |
|
Драч І. Дума про Вчителя : драматична поема / Іван Драч. – Київ : Радянський письменник, 1977. – С. 3–108.
Драматична поема Івана Драча «Дума про Вчителя», написана у 1976 р., присвячена життю та творчій діяльності видатного українського педагога, вченого із світовим ім’ям – В. О. Сухомлинського. |
|
Цюпа І. Василь Сухомлинський. Добротворець / Іван Цюпа. – Київ : Радянський письменник, 1985. – 216 с. – (Педагогічна бібліотека ; Світ в образах).
Ця книга – хвилююча розповідь про видатного вченого-педагога, заслуженого вчителя Української PCP, члена-кореспондента Академії педагогічних наук СРСР, Героя Соціалістичної Праці, директора Павлиської середньої школи на Кіровоградщині Василя Олександровича Сухомлинського. |
|
Тартаковский Б. Повесть об учителе Сухомлинском / Борис Тартаковский. – Москва : Молодая гвардия, 1972. – 270 с.
Письменник Борис Тартаковський добре знав вчителя Василя Сухомлинського і в цій книзі використав записи своїх бесід з педагогом. Повість розкриває образ людини глибокої духовної чистоти, яка зробила сенсом свого життя професію педагога, відданого високим ідеалам виховання та навчання молоді. Багато сторінок книги присвячені сім’ї Сухомлинських. |
Підготувала Н. І. Пельо
вересень 2018 р., 11 джерел.