«Практичний психолог – професія сучасності»
(до Всесвітнього дня психолога – 23 квітня)
Професія сучасного психолога-практика, без сумніву, належить до творчих професій тому, що досягнення майстерності залежить не тільки від успішності навчання й набуття певних знань і навичок у ВНЗ, але й значною мірою від багатьох особистих якостей і спеціальних здібностей людини. Ключовою фігурою процесу модернізації психологічної культури сучасного суспільства визначає психолог-практик, який якраз і забезпечує вирішальний мікрорівень психологічної діяльності, суб’єктом якої є особистість.
Професія "психолог" з'явилася в XX столітті. Процес її формування неоднаково протікав в різних країнах та сферах соціального життя. Найбільший розвиток ця професія отримала в США, Великобританії, Франції, Німеччині, Австрії, Швейцарії.
На сьогоднішній день найбільш визнана діяльність практичних психологів у сфері педагогічної, медичної, соціальної, консультаційної психології. Активно розвиваються й інші напрямки практичної психології: економічна, юридична, спортивна, військова.
Товариству в цілому, конкретним людям і адміністративним органам важливо усвідомити потребу у фахівцях певного профілю. Професія психолога стає необхідною тільки тоді, коли в його знаннях з'являється потреба.
Найчастіше до психологів люди звертаються тоді, коли вони стикаються з важкими життєвими ситуаціями. Поки все гаразд необхідності допомоги психолога зазвичай не виникає, люди самі справляються з повсякденними проблемами. Правда, не завжди достатньо очевидно: чи то психолог допомагає усвідомити людям їхні потреби, чи то він формує ці потреби. Пропонована послуга народжує попит на неї. Чи не відбувається щось аналогічне рекламі товарів і послуг? Наприклад, в рекламі формують негативне естетичне ставлення до лупи, а потім пропонують засіб для позбавлення від неї. У психології аналогічний ефект можливий, коли в процесі консультації психолог стверджує наявність у людини якихось проблем, про які той не здогадувався і яких не помічав, а потім пропонує тренінг особистісного зростання як засіб позбавлення від них.
У відповідності з основним родом психологічної діяльності реально існує три типи психологічної професії:
1) психолог-науковець, основна діяльність якого – наукові дослідження, спрямовані на пошук нових психологічних знань (пояснення, доказ і прогнозування психологічних явищ, вивчення психологічних закономірностей);
2) психолог-практик, основна діяльність якого – застосування психологічних знань для вирішення практичних завдань (психологічна діагностика та консультування, корекційна та розвивальна робота, психологічна профілактика);
3) викладач психології, основна діяльність якого – психологічне просвіта та навчання психологічних знань (проведення лекцій, семінарів, практичних занять, керівництво психологічним самоосвітою людей).
Кожен з них пред'являє специфічні вимоги до професійної підготовки і здібностям фахівця. Хороший вчений зовсім не обов'язково може бути хорошим практиком або викладачем, хороший практик – одночасно хорошим вченим, а хороший викладач – одночасно хорошим вченим або практиком. Звичайно, поєднання здібностей до двох чи трьох видах діяльності у одного психолога цілком можливо. Однак це будуть різні здібності. Для психолога-ученого особливо важливі здібності до пошуку нових знань та їх узагальнення. Для психолога-практика – здатності застосування психологічних знань на практиці. Для викладача психології – здатності систематизувати і передавати знання іншим людям.
Бібліографічний огляд літератури
Вачков, И. В. Введение в профессию "Психолог" : учебное пособие / И. В. Вачков, И. Б. Гриншпун, Н. С. Пряжников. – Москва ; Воронеж : МПСИ, 2002. – 464 с. – (Б-ка психолога).
В запропонованому навчальному посібнику в доступній для читача формі подано інформацію про психологію як науку, висвітлено ключові моменти професійної діяльності психолога-дослідника і психолога-практика, обговорено основи організації роботи психологів у взаємодії з суміжними спеціалістами, розглянуто питання професійного становлення студента психолога і вдосконалення фахівця-психолога по закінченні вузу, подано корисні поради студентам і викладачам з організації навчально-професійної діяльності. |
|
Документація психолога / упоряд. Т. Гончаренко. – Київ : Ред. загальнопед. газет, 2003. – 120 с. – (Бібліотека "Шкільного світу ")
І у психологів-початківців, і у досвідчених психологів дошкільних та загальноосвітних закладів виникають запитання щодо ведення документації. У збірці представлені нормативні документи, матеріали з планування роботи та звітності, зразки ведення документації, розроблені одеським і запорізьким центрами практичної психології. |
|
Карандашев, В. Н. Психология: введение в профессию / В. Н. Карандашев. – Москва : Смысл, 2000. – 288 с. – (Психология для студента).
Книга доктора психологічних наук, професора В. М. Карандашева – перший у вітчизняній літературі навчальний посібник за курсом "Введення в професію" для студентів, що навчаються за спеціальністю "Психологія". |
|
Литвак, М. Е. Профессия – психолог / М. Е. Литвак. – Ростов-на-Дону : Феникс, 1999. – 352 с. – (Образование и карьера).
У книзі коротко викладено історію розвитку психології як науки, розповідається про сфери застосування психології, перспективи її розвитку, можливості працевлаштування. |
|
Методологічні проблеми трансформації комунікативної компетентності психолога в інформаційному суспільстві : монографія / В. В. Андрієвська, С. Т. Бойко, Л. Й. Ботіна [та ін.] ; за ред. В. В. Андрієвської ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. – Київ ; Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – 226 с.
У монографії висвітлена наукова концепція, яка розкриває зміст та напрями трансформації комунікативної компетентності психолога в інформаційному суспільстві. Її оновлена наукова модель призначена для впровадження у професійну підготовку психологів різного профілю. |
|
Мова і мовлення в просторі наукової і практичної діяльності психологів : монографія / В. В. Андрієвська, С. П. Тищенко, О. В. Виноградна [та ін.] ; за ред. В. В. Андрієвської ; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. – Київ ; [Кіровоград] : [Імекс-ЛТД], 2013. – 140 с.
У монографії зреалізовано дискурсний підхід до аналізу та класифікації видів мовлення в діяльності професійного психолога. |
|
Рогов, Е. И. Настольная книга практического психолога : учебное пособие : в 2 кн. Кн. 1 : Система работы психолога с детьми разного возраста / Е. И. Рогов. – 3-е изд. – Москва : ВЛАДОС, 2001. – 384 с.
У навчальному посібнику подана система діагностичних і корекційних методик, які стали класичними в освітній сфері і використовуються шкільними психологами при роботі з дітьми різного віку. |
|
Рогов, Е. И. Настольная книга практического психолога : учебное пособие : в 2 кн. Кн. 2 : Работа психолога со взрослыми. Коррекционные приемы и упражнения / Е. И. Рогов. – 3-е изд. – Москва : ВЛАДОС, 2001. – 480 с.
Друга книга навчального посібника містить діагностичні методики, які найбільше використовують вітчизняні психологи при роботі з дорослими – педагогами і батьками. |
|
Савчин, М. В. Вступ до спеціальності: психолог, практичний психолог : навчальний посібник / М. В. Савчин, З. С. Гавриш. – Івано-Франківськ : Місто НВ, 2007. – 400 с.
У посібнику висвітлено головні напрями та особливості професійної діяльності психолога-дослідника і психолога-практика, розглянуті питання професійного становлення студента-психолога. |
|
Технології роботи організаційних психологів : навчальний посібник для студ. вузів та слухачів ін-тів післядипломної освіти / Л. М. Карамушка, Т. В. Зайчикова, О. В. Винославська [та ін.] ; за наук. ред. Л. М. Карамушки. – К. : ІНКОС, 2005. – 366 с. – (Організаційна психологія в Україні).
У навчальному посібнику висвітлено актуальні проблеми практичної організаційної психології. |
Список додаткової рекомендованої літератури
1. Алексеєва, В. Психолог – це стан душі / В. Алексеєва // Психолог. Шкільний світ. – 2009. – № 14. – С. 3–4.
2. Бернацька, О. Професійне вигорання психологів / О. Бернацька // Психолог. – 2010. – № 38. – С. 22–25.
3. Бондаревська, Л. Вплив травмуючих переживань на виникнення психічного вигоряння / Л. Бондаревська // Психологія і суспільство. – 2008. – № 2. – С. 185–188.
4. Бражникова, А. Н. Еще раз о профессии "психолог" / А. Н. Бражникова // Психология и школа. – 2004. – № 4. – С. 31–36.
5. Вірна, Ж. Інтернальність та індивідуальний стиль саморегуляції у професійному становленні психолога /
Ж. Вірна // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2003. – № 1. – С. 192–203.
6. Власова, Ю. В. К вопросу о профессиональном становлении личности психолога / Ю. В. Власова,
О. А. Белобрыкина // Психология в вузе. – 2004. – № 2. – С. 86–99.
7. Гурковська, Т. Сучасні виклики професійному зростанню практичного психолога / Тетяна Гурковська // Практичний психолог: школа. – 2014. – № 8. – С. 13–17.
8. Дідора, М. І. До проблеми про професійні здібності практичного психолога / М. І. Дідора, О. Є. Липка // Вісник Тернопільського експериментального інституту педагогічної освіти : матеріали міжнар. конф. "Психологічна служба школи": минуле, сучасність, майбутнє", м. Тернопіль, 25–26 квіт. 1996 р. / редкол.: В. Бондар, А. Вихрущ,
І. Гаврищак [та ін.] – Тернопіль : [б. в.], 1996. – № 2. – С. 45–46.
9. Дуткевич, Т. В. Професія практичного психолога та її особливості в різних сферах суспільної практики /
Т. В. Дуткевич, О. В. Савицька // Практична психологія: вступ у спеціальність : навчальний посібник для студ. вищ. навч. закл. / Т. В. Дуткевич, О. В. Савицька. – Київ : ЦУЛ, 2007. – С. 58–96.
10. Етичний кодекс психолога // Психолог. Шкільний світ. – 2004. – № 43. – С. 1–8.
11. Журов, В. Релаксація як інструмент психолога / В. Журов // Психолог. Шкільний світ. – 2008. – № 17. – С. 28–30.
12. Калашник, І. Проблема психологічної смерті у контексті профілактики психічного вигорання психолога-практика / І. Калашник // Психологія і суспільство. – 2008. – № 2. – С. 183–185.
13. Кальницкая, П. Сколько стоит стать психологом / П. Кальницкая // Мой психолог. – 2004. – № 5/6. – С. 54–59.
14. Корусь, С. Динаміка мотивів вибору юнаками і дівчатами професії психолога / С. Корусь // Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – 2005. – Вип. 10. – С. 114–118.
15. Кудрявцев, В. Т. Профессиональная и личностная позиция психолога : сапожник в сапогах / В. Т. Кудрявцев // Журнал практического психолога. – 2011. – № 1. – С. 16–27.
16. Ліщинська, О. Професійна деформація особистості психолога / О. Ліщинська // Психолог. Шкільний світ. – 2006. – № 13. – С. 8–9.
17. М`ясоїд, П. Наука і практика у роботі психолога / П. М`ясоїд // Психологія і суспільство. – 2004. – № 3. – С. 5–75.
18. Мартинюк, І. А. Тренінгова програма розвитку професійних якостей психолога, визначених для роботи в початковій школі / І. А. Мартинюк // Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – № 11. – С. 56–59.
19. Млодик, И. Чем психолог зарабатывает деньги? / И. Млодик // Мой психолог. – 2004. – № 5/6. – С. 50–53.
20. Модель профессионального становления психолога / Е. Л. Доценко, О. С. Андреева, В. М. Просекова,
Т. С. Шевцова // Психология в вузе. – 2007. – № 3. – С. 49–76.
21. Павленко, Т. Професійне становлення практичних психологів : психолого-методичний супровід / Тетяна Павленко // Психолог. – 2015. – № 7/8. – С. 1–48 [вкладка].
22. Пакуляк, Г. Емпатійність як професійно важлива якість психолога / Галина Пакуляк // Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – Тернопіль : ТНПУ, 2010. – Вип. 25. – С. 55–60. – Бібліогр. в кінці ст.
23. Пома, О. Як працювати із задоволенням / Ольга Пома // Психолог. – 2016. – № 1/2. – С. 37–38.
24. Романюк, М. Подолати новий бар'єр: повторна адаптація практичного психолога : [професійне зростання] / Марина Романюк // Практичний психолог : школа. – 2014. – № 5. – С. 50–55.
25. Романюк, М. Початок професійного становлення практичного психолога : [професійне зростання] / Марина Романюк // Практичний психолог: школа. – 2014. – № 5. – С. 46–49.
26. Смирнова, П. В. Рефлексивная методика исследования психологических особенностей профессиональной идентичности личности на примере профессии "психолог" / П. В. Смирнова // Прикладная психология и психоанализ. – 2006. – № 4. – С. 114–122.
27. Собкова, С. Допоможу іншим людям : становлення психолога-фахівця / С. Собкова, Д. Романовська // Психолог. Шкільний світ. – 2006. – № 34. – С. 3–7.
28. Таратинова, Т. 10 порад практичному психологу : методичні рекомендації для практичних психологів-початківців / Т. Таратинова // Психолог. Шкільний світ. – 2009. – № 33. – С. 26–31.
29. Ткаченко, О. А. Освітня практика в теоретико-методологічному форматі "справа життя" (на прикладі професійної підготовки психологів) / О. А. Ткаченко // Педагогіка і психологія. Вісник АПН України. – 2008. –
№ 3/4. – С. 88–99.
30. Товстонюк, Т. Психолог – професія чоловіка чи жінки? / Т. Товстонюк // Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – Тернопіль : ТНПУ, 2012. – Вип. 30. – С. 33–36. – Бібліогр. в кінці ст.
31. Тюрютікова, І. Ресурси відновлення практичного психолога / Ірина Тюрютікова // Практичний психолог : школа. – 2015. – № 5/6. – С. 8–13.
32. Усатенко, О. Супервізія як метод підвищення професіоналізму психолога-практика / О. Усатенко // Психологія і суспільство. – 2008. – № 2. – С. 168–172.
33. Чепурна, Т. Роздум-сповідь про свою професію : [професія психолог] / Т. Чепурна // Психолог. Шкільний світ. – 2008. – № 33. – С. 8–9.
34. Чибишева, О. Психологічний супровід молодих психологів у період адаптації : техніка створення п'яти образів / О. Чибишева // Психолог. Шкільний світ. – 2010. – № 8. – С. 3–7.
35. Шандрук, С. Теоретична модель розвитку професійних творчих здібностей особистості практичного психолога = The theoretical model of development professional creative abilities of personal practical psychologist / Сергій Шандрук // Психологія і суспільство. – 2015. – № 4. – С. 107–121. – Бібліогр. в кінці ст.
36. Шевчук, Л. Імідж психолога / Л. Шевчук // Психолог. Шкільний світ. – 2009. – № 11/12. – С. 7–8.
Додаткову інформацію можна переглянути: → «Досліджує природу і властивості душі»
→ «Арт-терапія : лікування мистецтвом»
Підготувала Загородна С. Ю.
(квітень 2016)