...Учителю потрібно володіти величезним
талантом любові до людини, безмежною любов'ю до
своєї праці і перш за все до дітей, щоб на довгі роки
зберегти бадьорість духу, ясність розуму, свіжість
вражень, сприйнятливість почуттів — без цих
якостей праця педагога перетвориться в муку…
Василь Сухомлинський
28 вересня 2013 року минає 95 років від дня народження В.·О.·Сухомлинського. Його називають великим діячем освіти, якому були властиві подвижництво, повна самовіддача, благородство. Сільський учитель і оригінальний теоретик педагогіки, талановитий директор школи, автор сотень віршованих і прозаїчних мініатюр, дуже скромна і сором'язлива людина і безстрашний, яскравий полеміст і публіцист — такою цілісною натурою постає перед нами Василь Олександрович Сухомлинський.
Принципи і методи виховання людини видатний педагог розробляв протягом усього життя. Рано відчувши вчительське покликання, він присвятив школі майже 35 років життя, раз і назавжди віддавши своє серце дітям.
«Людина лише тоді людина, коли вона людству друг» — ці слова якнайкраще підходять, коли мова йде про В. О. Сухомлинського. Його називають великим діячем освіти, якому були властиві подвижництво, повна самовіддача, благородство.
Народився Василь Олександрович у 28 вересня 1918 році в сім'ї селянина. У сім'ї було четверо дітей, і всі стали вчителями. Він прийшов до школи педагогом у 17 років, заочно закінчив Полтавський педагогічний інститут, у школі працював вожатим, учителем молодших класів, викладав українську мову і літературу, працював завучем у районній середній школі. Це були щасливі роки, бо вже тоді, у молодому віці в нього з'являється інтерес до науково-педагогічної роботи.
Потім війна… Фронт, важке поранення взимку 1942 р., довгі роки лікування в госпіталях Удмуртії, кілька складних операцій, але дістати весь смертоносний метал з грудей так і не вдалося.
Демобілізувавшись з армії, В. О. Сухомлинський стає директором школи в невеличкому містечку в Удмуртії, а в 26 років — завідувачем райвно в Україні, у своєму Онуфріївському районі. Це були важкі роки.
У 29 років Сухомлинський – директор Павлиської школи, у якій пропрацював 23 роки. У школі не було ніякого обладнання, навчання проводилося в три зміни, на всю школу була всього одна гасова лампа. Йому все давалося важко. Пройшли роки, перш ніж він зібрав 10 тисяч книг у своїй бібліотеці.
Василь Олександрович розробив курс підготовки старшокласників до сімейного життя — праобраз сучасного шкільного предмета "Етика і психологія сімейного життя".
В. О. Сухомлинський створив у Павлиші "школу радості", у якій одним з перших у країні почав готувати шестирічних дітей. З останнім дзвінком коридори завмирали: жоден учень, жоден учитель не мали права навіть на 5 хвилин затримуватися в школі. Додому! Відпочивати! Читати книги! Працювати в саду, готуватися до гуртків, факультативів. Школа живе вільним часом учителів і учнів — одна з думок В. О. Сухомлинського. Біля входу в школу встановлено великий стенд, звернений до матерів "Мати, пам'ятай, що ти головний педагог, головний вихователь. Від тебе залежить майбутнє суспільства.
Сухомлинський писав, що школа стає справжнім вогнищем культури лише тоді, коли в ній панує чотири культи: культ Батьківщини, культ Людини, культ Книги, культ Рідного Слова.
Сухомлинський говорив: "Не ловіть дітей на незнанні, оцінка — не покарання, оцінка — радість".
Коли через 30 років педагогічної діяльності його запитали, що було найголовнішим у його житті, він без роздумів відповів: "Любов до дітей".
В. О. Сухомлинський помер у 1970 р., 2 вересня, того дня, коли діти, яких він готував до школи, пішли на свої перші уроки. Павлиська школа стала знаменитою на весь світ. Сьогодні про неї можна прочитати німецькою мовою і японською, і угорською, і румунською, і англійською. Сьогодні бути директором Павлиської середньої школи — велика честь. І багато хто думає, що це якась особлива, прекрасна, дивна школа. А насправді вона маленька, двоповерхова, стара, цегляна — її збудували ще на початку XX століття. Школа стара, але вчать у ній по-новому.
Бібліографічний огляд літератури на тему:
«Людина лише тоді людина, коли вона людству друг»
(до 95 річчя від дня народження
Василя Олександровича Сухомлинського)
Сухомлинський, В. О. Вибрані твори : в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К. : Рад. шк. Публікації видатного педагога Василя Олександровича Сухомлинського зібрані в п’яти томах. До п’ятитомника включено найважливіші праці видатного педагога. |
|
Сухомлинский, В. А. Как воспитать настоящего человека : советы воспитателям / В. А. Сухомлинский. – К. : Рад. школа, 1975. – 236 с. – (Педагогическая библиотека). Книга відомого педагога складається з циклу бесід, присвячених формуванню в дітей та молоді почуття патріотизму, інтернаціоналізму, гуманізму, любові до знань та вчителя. |
|
Сухомлинский, В. А. Сто советов учителю / В. А. Сухомлинский. – К. : Рад. школа, 1984. – 254·с. – (Педагогическая б-ка). В даній своїй праці Василь Олександрович Сухомлинський дає поради щодо організації, змісту, форм, методів і прийомів навчально-виховної роботи. Висвітлено досвід Павлиської середньої школи. |
|
Сухомлинский, В. А. Мудрость родительской любви / В. А. Сухомлинский ; [сост. А. И. Сухомлинская]. – М. : Молодая гвардия, 1988. – 304 с. – (Б-ка для родителей). До книги «Мудрость родительской любви» увійшли твори з педагогічної спадщини видатного педагога, присвячені найблагороднішій справі на Землі – вихованню Людини. Сім’я – основа всього людства і основа суспільства. Турбота про сім’ю завжди хвилювала Василя Сухомлинського. |
|
Сухомлинский, В. А. Методика воспитания коллектива / В. А. Сухомлинский. – М. : Просвещение, 1981. – 192 с. Автор, на основі свого практичного досвіду роботи, фундаментально обґрунтовує принципи виховання учнівського колективу, розкриває методику організації його діяльності, характеризує систему відносин в колективі, також звертає особливу увагу на створення сприятливих умов для соціалізації особистості кожної дитини. |
|
Сухомлинский, В. А. Разговор с молодым директором школы / В. А. Сухомлинский. – 2-е изд. – М. : Просвещение, 1982. – 206 с. Відомий педагог Василь Олександрович Сухомлинський в книзі ділиться своїм передовим педагогічним досвідом з молодими керівниками шкіл. Викладає свої спостереження, думки про виховання і навчання школярів директорам, які тільки зайняли цю посаду. |
|
Родчанин, Е. Г. Гуманист. Мыслитель. Педагог : об идеалах В. А. Сухомлинского / Е. Г. Родчанин, И. А. Зязюн. – М. : Педагогика, 1991. – 112 с. Висвітлено світоглядні основи педагогічних поглядів чудового педагога, мислителя і гуманіста. В основі його педагогічної системи – гуманістичний ідеал формування передових суспільних відносин, втілення яких вимагає виховання у школярів високо розвинутої свідомості, вміння і бажання співіснувати в колективі. |
|
Сухомлинский В. А. / сост. Г. Д. Глейзер. – М. : Изд-й Дом Шалвы Амонашвили, 1997. – 224 с. – (Антология гуманной педагогики). Творчість В. О. Сухомлинського, вибрані сторінки творів якого увійшли до чергового тому «Антології», минала в реальному житті на фоні глибоких протилежностей: з однієї сторони – світ педагогічної буденності, з іншої – світ особистої Освіти, Школи, Дитини… |
|
Этюды о В. А. Сухомлинском. Педагогические апокрифы : сост., предисл., послеслов., коммент. О. В. Сухомлинской. – Б. м. : Акта, 2008. – 432 с. Висвітлено відомі, маловідомі і зовсім не відомі апокрифічні матеріали, що стосуються полеміки навколо нарисів Василя Олександровича. Це оригінали статей, виступів, листів всіх учасників дискусії, представлені в хронологічному і логічному порядку. |
|
Сухомлинська, О. В. Сухомлинський Василь Олександович / О. В. Сухомлинська // Українська педагогіка в персоналіях : навч. посіб. для студ. вузів : у 2 кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. – К. : Либідь, 2005. – Кн. 2 : ХХ століття. – С. 380–387. У другій книзі навчального посібника подано творчі біографії українських педагогів, які жили і працювали у XX с. Серед них є досить знані особистості – М С. Грушевський, А. С. Макаренко, В.·О.·Сухомлинський, Г. Г. Ващенко. |
|
Василь Олександрович Сухомлинський // 22 видатних українських педагоги : персоналії в історії національної педагогіки : підруч. для студ. вузів / А. М. Бойко, В. Д. Бардінова, Л. Л. Безобразова, Ж. В. Борщ ; під заг. ред. А. М. Бойко. – К. : Професіонал, 2004. – С. 542–573. У підручнику вперше зроблена спроба розкриття змісту курсу педагогіки в закладах вищої педагогічної освіти на підґрунті вітчизняного історико-педагогічного досвіду, представленого в творчій спадщині 22 видатних українських педагогів. Серед них – Сухомлинський В. О., Сковорода Г. С., Остроградський М. В., Духнович О. В., Пирогов М. І., Шевченко Т. Г., Юркевич П. Д., Алчевська Х. Д., Сікорський І. О., Короленко В. Г., Франко І. Я., Русова С. Ф., Грінченко Б. Д., Вернадський В. І., Леонтович М. Д., Ващенко Г. Г., Верховинець В. М., Костюк Г. С. |
|
Мосіяшенко, В. А. Василь Олександрович Сухомлинський (1918–1970) / В. А. Мосіяшенко, О. І. Курок, Л. В. Задорожна // Історія педагогіки України в особах : навч. посіб. для вищ. пед. навч. закладів / В. А. Мосіяшенко, О. І. Курок, Л. В. Задорожна. – Суми : Університетська книга, 2005. – C. 249–262. У посібнику розглядаються діяльність і творча спадщина визначних представників педагогічної думки від часів Київської Русі-України до кінця ХХ століття відповідно до історичних періодів, передбачених структурою та тематикою програми з історії педагогіки для гуманітарних факультетів вищих навчальних закладів. |
Підготувала Загородна С. Ю.